Universitet och högskolor måste ta sitt ansvar för att avspegla den mångfald som finns i omvärlden. Det är avgörande både för att värna individens möjlighet till utbildning och för att tillgodose det demokratiska samhällets behov av jämlik representation för alla medborgare. Hur kan akademin arbeta för att bryta snedrekryteringen och nå ut till fler grupper? Och hur kan personer från studieovan bakgrund ges förutsättningar att utnyttja de kunskaper, färdigheter och förmågor som de bär med sig? 
Den här antologin tar ett samlat grepp om breddad rekrytering och breddat deltagande. Författarna belyser bland annat övergången från gymnasiet, högskolans urval och antagnings processer, skillnader mellan studenternas sociala bakgrund på olika utbildningar, inkluderingspraktiker i undervisningen samt studenters upplevelser av den akademiska miljön. 
Boken vänder sig till alla som är intresserade av och är verksamma inom högre utbildning, och den är speciellt aktuell i högskolepedagogiska sammanhang. 
Innehåll 
Förord 
Del 1. Breddad rekrytering och breddat deltagande som erfarenhet och uppdrag 
Inledning till del 1 
Magnus Karlsson, "Breddad rekrytering – en personlig reflektion" 
Bo-Anders Jönsson, "UKÄ:s utvärdering av breddad rekrytering – från vision till verklighet" 
Del 2. Breddad rekrytering 
Inledning till del 2 
Andreas Önnerfors, "Breddad rekrytering och internationalisering – två sidor av samma mynt?" 
Emil Bertilsson, Astrid Collsiöö & Yann Renisio, "Bortom betygen. Gymnasieelevers möjligheter att påbörja högre utbildning" 
Monica Lindgren & Ragnhild Sandberg-Jurström, "På vilka(s) villkor? Breddad rekrytering till högre musikutbildning" 
Monica Johansson, Elisabet Öhrn, Dennis Beach, Maria Rönnlund & Per-Åke Rosvall, "Vägar till högre utbildning för landsbygdens unga" 
Tommie Petersson, Anna-Maria Fjellman & Linda Borger, "Hur betygsinflation påverkar elevers utbildningsvägar" 
Anna Ambrose. "'Vem fan är Kierkegaard?' Studieovan familjebakgrund och breddat deltagande" 
Del 3. Breddat deltagande 
Inledning till del 3 
Helena Reierstam, "Mångfald och jämförbarhet i (bedömnings)praktiken" 
Mattias Burell & Joakim Johansson, "Deliberativa samtal för breddat deltagande" 
Alexandra Söderman, "I en Facebookgrupp för sig – breddat deltagande i digitaliseringens tidevarv" 
Lotta Bergman & Frida Hessel, "'En solfjäder av nya perspektiv'. Transformativa erfarenheter och breddat deltagande" 
Linn Svärd, "En students perspektiv på breddad rekrytering och breddat deltagande"