När läraren Paul Carlbark under en rast ser att en 16-årig elev trakasserar yngre elever tvekar han inte att ingripa. Han går fram och inleder en dialog, men blir då strax fysiskt attackerad av 16-åringen som hotar att »boxa honom«.
Konsekvenserna för Paul Carlbark av denna händelse blir förödande. Skolans ledning bestämmer sig nämligen för att lägga skulden för det inträffade på honom inte på den hotfulle eleven.
Han blir avstängd från skolan.
Han blir polisanmäld.
Han blir avskedad.
Fastän polisutredningen senare slår fast att Paul Carlbark agerat i självförsvar, fastän Skolinspektionen slår fast att han inte handlat fel och fastän den 16-årige eleven fälls i tingsrätten för hot mot tjänsteman får Paul Carlbark varken någon ursäkt från sin tidigare arbetsgivare eller jobbet tillbaka.
Det som hände på Ringsjöskolan i Höör 2023 har uppmärksammats stort i svenska medier. Paul Carlbarks fall har blivit något av en symbol för lärarnas utsatta position och det bristande stöd de ofta erhåller från skol- och kommunledningar. I Avstängd, anmäld, avskedad berättar han historien om sin kamp för upprättelse samtidigt som han belyser ett allvarligt samhällsproblem.
Paul Carlbark är examinerad lärare. Han var verksam som lärare på gymnasium och i grundskola i sammanlagt 17 år innan han i juli 2023 avskedades från Ringsjöskolan i Höör. Innan dess arbetade han bland annat som elektriker, tidningsbud, fabriksarbetare, truckförare, turistguide, personlig assistent, kontorist och lokalvårdare.
»Det var i maj 2023, då jag hade arbetat 17 år som svensk- och engelsklärare, som jag försökte skydda yngre elever från en 16-åring som trakasserade dem. Det ledde till att jag fick försvara mig fysiskt mot 16-åringens angrepp. Föga anade jag då att Höörs kommun skulle stänga av mig, polisanmäla mig och avskeda mig för att jag hållit fast eleven en kort stund.
Min bok tar sin utgångspunkt i mina upplevelser av situationen på Ringsjöskolan i Höör då jag tog min tillsynsplikt mot yngre elever på allvar. Jag berättar om upprättelsen jag fick då alla myndigheter gav mig rätt och om mina (hittills) fåfänga försök att få ett nytt lärarjobb. Jag beskriver den kamp det inneburit att ha både tjänstemän och politiker i kommunen emot sig.
Det är min förhoppning att boken ska bidra till den skoldebatt som behövs i Sverige. Jag är nämligen långt ifrån ensam om att ha hårresande erfarenheter av maktmissbruk i skolan. Jag hoppas också att boken ska bidra till att lärare får en bättre arbetsmiljö och elever trygghet och studiero. Det kan de bara få om de som jobbar i skolan har statligt mandat att ta sitt ansvar mot mobbning, trakasserier och kränkningar.« Paul Carlbark