I denna bok ges oväntade perspektiv på de möten som äger rum inom hälso- och sjukvården. Victoria Brattström visar, med metoder hämtade från teaterns värld, hur dessa kan stärka ett personcentrerat förhållningssätt i vården.
Victoria Brattström visar, med metoder hämtade från teaterns värld, hur dessa kan stärka ett personcentrerat förhållningssätt i vården.
Centralt i skådespelarens arbete är växelspelet mellan lekfull inlevelse och distanserad analys. Brattström visar hur ett partnerskap kan uppstå i mötet mellan vårdpersonal och patient om man tar sin utgångspunkt i ett sådant växelspel.
Genom att tolka Konstantin Stanislavskijs skådespelarverktyg med hjälp av Paul Ricoeurs hermenutik och filosofiska antropologi undersöker Brattström förutsättningarna för personcentrerad vård.
Det faktum att människan är både lidande och handlande tar Brattström till utgångspunkt för en diskussion av rollbegreppets relevans i mötet mellan personal och patient. Sårbarheten är inte en defekt som bör elimineras, utan en del av människans livsvillkor. Vår konstitutionella bräcklighet den kropp vi behöver för att leva är tillfällig och sårbar kan, eftersom den är en förutsättning vi alla delar som mänskliga varelser, utgöra en resurs, en öppning i möten med andra.
Vi behöver varandra för att bli oss själva. Livet står på spel.
Victoria Brattström är regissör och skådespelare. När livet står på spel är hennes doktorsavhandling, ett samarbetsprojekt mellan Högskolan för scen och musik och Centrum för personcentrerad vård, GPCC, vid Göteborgs universitet.